El tunel d’accés del parador tindrà una alçada de 4 metres i 6 d’amplària

comarquesnord.cat . Morella . divendres 31 de juliol de 2009 .
Etiquetes:

Per al funcionament del Parador de Turisme de Morella és essencial una infraestructura adient: el túnel d’accés. Des del 28 de juny de 2006 es troba adjudicat a l’empresa Ferrovial el túnel d’accés al parador, per un import de 1.936.000 euros, l’execució del qual ha estat suspesa fins l’autorització realitzada per la Generalitat Valenciana el 8 de juliol de 2009, actualment en fase inicial d’execució amb les actuacions arqueològiques prèvies.

Carlos Rubio, arquitecte encarregat del projecte del túnel, afirma que la importància del mateix és molt gran per tal que puguen passar els camions que portaran els materials de construcció fins el lloc de l’obra. L’execució del pas subterrani és, en paraules de l’alcalde de Morella, Ximo Puig, “fonamental” per poder executar el parador. Per aquest conducte és per on van a discórrer totes les ferramentes necessàries per tal de poder alçar l’edifici, a més que es convertirà en l’entrada a l’aparcament. El túnel comptarà amb uns 45 metres de profunditat. El sistema de construcció del mateix es basa en una tècnica molt segura per als treballadors, consistent en la construcció dels primers 30 metres de túnel a l’exterior del forat que travessarà la roca morellana, el qual tindrà una altura de 4 metres i una amplària de 6, per a permetre el pas de quasi tot tipus de vehicles. Aquests accediran després a les plantes d’aparcament mitjançant el corresponent ascensor.

Una vegada realitzat el túnel fora, aquest s’anirà introduint a poc a poc a base de gats hidràulics dintre de la cavitat, que serà feta per unes grans màquines similars a aquelles que fan els túnels de ferrocarril. D’aquesta manera, amb el treballador sempre dintre del túnel i sols introduint la part que es corresponga amb el forat que es vaja fent, s’augmenta de manera substancial la seguretat dels treballadors. Igualment, aquesta tècnica evita despreniments i enfonsaments imprevists al no deixar cap tram del túnel sense el reforç major de 45 centímetres. La cara alta del túnel es projecta a més de 6 metres per sota dels ciments de les muralles, de manera que l’estabilitat de la mateixa no corre cap perill.

No obstant, per tal de garantir qualsevol incidència, els tècnics tenen previst un sistema de micro pilotatge horitzontal de 20 metros de llarg entre el túnel i l’inici de la pared de la muralla amb la funció de crear un nou element de contenció per garantir de forma ferma la muralla i evitar un possible assentament de la mateixa.

La licitació de les obres del projecte del parador de turisme, per un import de 17.797.172,24 euros, va ser autoritzada per acord del Consell de Ministres del 24 de juliol de 2009, en una convocatòria extraordinària a la ciutat de Palma de Mallorca. La tramitació de la citada licitació s’estima en un termini de 5 mesos, fet pel qual es preveu l’adjudicació i firma del contracte per a finals de 2009 i l’inici de les obres per a principis de 2010. La inversió total prevista per la construcció del parador s’estima al voltant de 20 milions d’euros, a la qual s’ha d’afegir la inversió realitzada per la Sociedad Paradores de Turismo de España, S.A., que es calcula en 3 milions d’euros, corresponents a mobiliari, decoració i dotacions hoteleres. El termini d’execució previst de les obres del parador s’estima en un total de 36 mesos des del seu inici.

Més informació: