El Matarranya aconsegueix la primera ‘Marca Qualitat Territorial’ de tot Aragó

comarquesnord.cat . Pena-roja . dimecres, 18 de juliol de 2012 .

El passat dimarts 10 de juliol, la Mare de Déu de la Font de Pena-roja va acollir la entrega de les distincions de la ‘Marca Qualitat Territorial Matarraña’, una certificació que defensa i posa en valor els productes, serveis, recursos, manifestacions culturals, ens i agrupacions d’interès que identifiquen el territori i el converteixen en ‘singular’. Un acte en el que un total de 23 empreses i organismes de la comarca van obtindre aquesta certificació, que és a la vegada la primera ‘Marca Qualitat Territorial’ que té l’Aragó.

L’acte va estar seguit per un centenar de persones, i en ell hi va haver dos taules rodones, on es van explicar sobre el concepte i la implantació de la ‘Marca Qualitat Territorial’ i el futur d’aquest distintiu de qualitat. De fet, durant l’acte es va explicar que la ‘Marca de Qualitat Territorial Matarraña’ es configura com un instrument clau per millorar la qualitat de la nostra comarca i convertir-la en una ferramenta de desenvolupament que permitixque assolir l’equilibri i la cohesió territorial.

En la seua intervenció, Sebastián Lozano, gerent de l’Associació de Desarrollo Rural Comarca Condado Jaén, entitat impulsora de la marca i del projecte de cooperació per als nous territoris, va explicar l’origen de la ‘Marca de Qualitat’ i va recordar que “hi ha molta feina per fer perquè la massa empresarial sigui significativa”. De fet, en aquests moments a Espanya hi ha 169 empreses certificades i altres 83 que estan en procés de certificació, quan a nivell europeu es parla d’unes 1.000 empreses certificades.

.

‘Heu d’estar orgullosos’

Pilar Martínez, de H2O Consultores, va fer menció als beneficis de la ‘Marca de Qualitat Territorial’ i va recordar que “una part important és la millora empresarial” i l’altra “és la promoció a través de la ‘Marca de Qualitat’ perquè es faran tot un seguit d’accions”. Així, les empreses certificades tindran un distintiu de marca de qualitat de reconegut prestigi europeu. Martínez va dir-los als empresaris “que sou els primers d’Aragó, i podeu estar orgullosos de tot el que es fa al Matarranya i dels establiments que teniu”.

Des de H2O Consultores, Avelina Bellostas va afegir que l’àmbit d’actuació de la ‘Marca Qualitat’ és “la comarca del Matarranya. Tot eixe espai natural, productes agroalimentaris, eixa transformació… L’oli, el magre, les pastes, també formen part del nostre patrimoni”, com també de “la identitat, l’economia, la qualitat. Formen part del medi ambient, de les nostres tradicions i del que cal conservar”. Per la seua part, Rafael Pagán, catedràtic de la Tecnologia dels Aliments i codirector de la Càtedra Matarranya, va explicar els processos emprats per certificar els productes agroalimentaris.

.

‘Vendre’ns a tot lo món’

Mentrestant, lo president de l’Associació d’Empresaris del Matarranya, Javier Moragrega, va apuntar que la ‘Marca de Qualitat’ per a mi “és una cohesió entre el sector primari i l’hoteler, de cohesionar el territori”. A més, va afegir que “som un territori que té origen, identitat, llengua pròpia i paisatge” i espera que la marca “sigue un pont d’unió per vendre el nostre territori a tota Espanya i a tot lo món”.

Des del Grup d’Acció Local Baix Aragó-Matarranya, el seu gerent Joaquín Lorenzo va recordar que també existeixen ajudes a emprenedors, i va reconèixer que “quan acudeix un emprenedor valorem el seu projecte” i “entenem que són les millors empreses i els millors empresaris perquè es comprometen amb lo territori”. Pel que fa a tipus d’ajudes, Lorenzo va apuntar que n’hi ha destinades a indústria agrària, micro-pimes, així com ajudes que van dirigides a familiars d’explotacions agràries.

.

Implicació de la mateixa gent

Finalment, en la clausura el president de la Comarca del Matarranya, Francisco Esteve, va destacar que “els empresaris ho tenen clar. Tot ha de servir per vendre més. I el primer que s’ha d’intentar és implicar-nos. I quan dic implicar-nos, implicar-nos a fons”. Primer, “la mateixa gent, auto-consumint els nostres productes”, va remarcar Esteve, qui va afegir que “la Comarca aposta per la marca territorial des del 2008” i que aquesta estava composada per quatre pilars com són “la solidaritat, el compromís, lo respecte i la cooperació”.

Esteve va concretar que “esta comarca és menuda” i en ella “tenim tot empreses familiars”. Encara així, “una part molt important som la gent, i en això tenim un gran avantatge”, ja que “en un territori menut creiem que la ‘Marca de Qualitat’ pot funcionar molt bé”. Tot i això, també va trobar en falta representants de les administracions, ja que en l’acte només s’hi van passar consellers comarcals, alcaldes i regidors municipals.

Ara s’han certificat 23 empreses, però cal seguir treballant en la ‘Marca de Qualitat’, un distintiu d’exclusivitat en el que ja compta la nostra comarca.