El turisme a l’agost es manté al Matarranya, però baixa de forma significativa el seu consum

comarquesnord.cat . Matarranya . divendres, 14 de setembre de 2012 .

Aquest estiu, els carrers i els pobles de la comarca del Matarranya s’han omplert de gent més que mai. De fet, l’estiu de 2012 ha estat un dels que ha rebut més visitants en els últims anys, sobretot a l’agost. Tot i això, aquesta afluència massiva s’ha degut sobretot a les segones residències, moltes d’elles recuperades com a destí d’estiu degut a la crisi. Per contra, els allotjaments i els restaurants han notat una caiguda significativa dels ingressos i de les estades, degut en especial a la situació econòmica i els canvis que experimenten els turistes.

Segons va dir Javier Moragrega, president de l’Associació d’Empresaris del Matarranya, molts dels establiments “hem aguantat la tirada com hem pogut. I el que se sent en general tant a bars com a restaurants és que s’ha fet poc consum”. De fet, Moragrega va recordar que “està canviant el consum que teníem fa 3 o 4 anys, i ara la gent no gasta tant. El client vol saber preus, el desplaçament, l’allotjament… o vol saber tot”. I el més preocupant. “La gent es retrau amb les notícies econòmiques. El IVA puja i cada vegada ens toca fer més ajustaments”.

. Retorn als orígens

Des del sector turístic, motor important de l’economia matarranyenca, es creu a més que amb la situació actual “no pots contractar més gent, i els negocis del Matarranya acabarem sent negocis familiars, perquè contractar amb els marges tan justos es perillós i complicat”. El president dels empresaris del Matarranya va apuntar que aquest estiu “de gent se n’ha vist molta. Però ha hagut un canvi de direcció en el consum. La segona i la tercera setmana d’agost van ser molt potents, però de gent que passa un dia, de gent que s’està dos dies, i de gent de segona residència que ha tornat al poble i ha convidat a amics i familiars”.

Les estades en establiments s’ha vist reflectida amb això, amb les durades. Però també amb altres aspectes de consum. “Per exemple”, feia entendre Moragrega, “als restaurants, en lloc de fer una ampolla de vi fan una copa de vi”, o la gent reserva a última hora. Segons Javier Moragrega, “el Matarranya es consolida com a destí de turisme rural d’interior pel paisatge, pels productes i la ubicació que té. Però hem de buscar fórmules per a atraure més gent”. Caldrà, per tant, buscar un valor afegit, fer regals, donar oportunitats i posar en valor la riquesa del Matarranya perquè el turisme no se’n ressenti.

. Entre un 60 i un 90 d’ocupació

Segons els números que mou l’Associació d’Empresaris, la despesa del visitant s’ha vist reduïda aquest estiu, “i igual ha baixat un 15 per cent el benefici”. Per al territori encara queden les festes de l’11 de Setembre, la Mercè o el Campionat de Moto GP, però al llarg d’aquest agost es pot parlar d’una ocupació que varia del 60 al 90 per cent en funció de l’establiment, però sobretot tenint en compte que el turista fa estades de temps més breus. A la vegada, Moragrega no va amagar que “cal pensar que les retallades econòmiques són fortes i han retallat en la gent que eixia més” i que “les mesures que s’han agafat per crear consum no són les adequades”. El president dels empresaris feia menció a la pujada del IVA, situació que no ajuda el delicat moment que passa la societat de consum.

Pel que fa al turisme estranger, Javier Moragrega va recordar que “el client de fora cada vegada ens ve més. Busca nous destins de cara a l’interior. I a la zona tenim un referent com és la Torre del Visco”. Poc a poc, altres espais com La Parada del Compte o el Mas del Rei s’han fet un forat com a destins associats al turisme estranger. Per tant, i segons Moragrega, “s’estan començant a menejar tecles per a buscar un nivell atraient de cara a l’estranger. Cal recordar que aquest estiu s’ha vist molt d’estranger a la nostra zona. I el Matarranya és tot un reclam”.