La Fira de Calaceit es vol convertir en el trampolí de l’oli de varietat empeltre

comarquesnord.cat . Calaceit . dimecres, 17 d'abril de 2013 .
Etiquetes: , ,

La XXVI Fira de l’Oliver i de l’Oli de Calaceit vol marcar-se un abans i un després en la promoció i difusió de l’oli de la terra. De fet, la pròpia Comissió constituïda per a la gestió i coordinació de la Fira (i que està integrada pel sector primari i per representants de l’Ajuntament de Calaceit), vol que la Fira de Calaceit li doni una forta empenta a l’oli de varietat empeltre. Per tant, la Fira vol ser un aparador cap a endins però també cap a enfora, obrint mercat a Barcelona, Saragossa, València i Madrid. La Comissió és molt conscient de la situació actual, però s’ha fixat uns objectius a cinc anys vista. I aquests passen per “donar a conèixer l’oli de la terra, de la varietat empeltre. La varietat és molt coneguda com oliva de taula. No com oli. I aquí sí que tenim un gran repte”.

Isidro Casasús, regidor de l’Ajuntament de Calaceit, va explicar que la Fira de Calaceit “ha hagut anys que ha anat bé i altres que no ha anat tan bé”. Per això, el consistori va pensar què “qui millor que aportar idees noves a la fira que el propi sector”. La resposta va arribar, i ha hagut una bona implicació per part “de la gent dedicada al món de l’oli”. De fet, i després d’algunes reunions, es va determinar la necessitat de diferenciar aquells estands i empreses dedicades a l’oli de totes aquelles que no, com “artesans, comerciants i associacions que llueixen la fira”. D’aquí la instal·lació de la carpa, dedicada de forma exclusiva a l’oli, i de l’ús del pavelló poliesportiu a la resta de mercat. Al mateix temps, la Bassa també es dedicarà a la instal·lació d’empreses de maquinària agrícola.

Des del punt de vista dels productors d’oli, Eduard Susanna (Mas de Flandí) va explicar que “la sensació que deixava la fira estos últims anys no era positiva. Era una fira de poble per a la gent del poble que de Fira d’Oli tenia ben poc”. Per a Susanna, “s’havia de buscar una manera de donar-li una empenta, i convertir la Fira de l’Oli en una plataforma de difusió de la cultura de l’oli i de la varietat local principal, que és empeltre”. Susanna va defensar que això es pot aconseguir. Primer “fa falta molta pedagogia i fer entendre a la gent que hi ha diferents tipologies d’oli, que en funció de com es treballa s’obté un resultat o un altre, que hi ha olis verds, olis dolços, olis d’oliva madura…” Això “s’ha de transmetre” per a ser capaços de potenciar al màxim “un dels nostres millors productes”.

Per a fer-ho possible, “primer hem de saber educar a la gent del país, saber apreciar l’oli, saber-lo tastar, saber diferenciar varietats… i a partir d’aquí, mirar de créixer enfora”, ja que el que “ens agradaria és poder viure del producte del camp i per això hem de posar més valor afegit”. El mateix Eduard Susanna va reconèixer que “primer hem de crear esta plataforma de difusió, centrant-nos primer en un entorn més local i comarcal, i després hem de mirar d’arribar als mercats més importants que tenim a la vora, que seria el nostre principal objectiu”. D’esta forma, la fira ens ho dóna tot. “Gaudim d’un dia de festa, coneixent comarca, coneixent el poble, la seua història i el seu paisatge. I després coneixem la varietat empeltre i altres varietats d’oli que es fan aquí”.

. Bona qualitat, poca quantitat

En relació a la producció d’oli de 2012, Eduard Susanna va concretar que “hi ha molt poca quantitat, però és d’una qualitat mitja-alta”. Des del 20 de setembre “van arribar les pluges, i això va ajudar a la correcta maduració de l’oliva. El fruit, si no té aigua, li costa molt madurar. La maduració es produeix de manera molt poc uniforme i et treu desenvolupament aromàtic i et desequilibra molt l’oli”. En relació a la pròxima anyada, s’espera una campanya molt bona, amb molta quantitat i, a hores d’ara, una qualitat que és difícil de preveure. “De moment anem bé. Ha plogut molt. Ara necessitaríem un estiu més aviat sec i que després caigués l’aigua necessària per a la maduració, i que tot això afavoreixi el correcte desenvolupament aromàtic de l’oli”.

Reprenent la fira, des de l’organització s’han previst activitats on els més menuts de casa tindran molt de protagonisme. Casasús va remarcar que “com tenim un molí al poble, hem fet algunes gestions perquè estigui obert, es facin una espècie de visites guiades i unes persones es dediquen a explicar com es feia antigament l’oli”. Paral·lelament, els dies previs a la Fira de Calaceit, els mestres adaptaran el material lectiu a fer cultura de l’oli. A la vegada, i en el marc de la Fira de l’Oli, es vol fer un ‘Concurs de l’oli intrús’, a càrrec de l’Hotel del Sitjar de Calaceit, que seria una mena de tast d’oli molt iniciador on els xiquets haurien de detectar un oli de gira-sol entre olis d’oliva. Una forma pedagògica perquè els més menuts comencen a descobrir què es fa a Calaceit.

Més informació: | |