El sector primari del Matarranya preveu una collita de l’oliva bastant fluixa

comarquesnord.cat . Calaceit . dimarts, 17 de desembre .
Etiquetes:

Tot i que a inicis d’any hi havia uns bons pronòstics per a l’oliva, les expectatives no es compliran i el sector primari del Matarranya preveu que la campanya d’enguany podria ser entre un 60 i un 70 per cent inferior al d’una collita bona. El mal collat, el mal temps que va fer durant el moment de la floració i la sequera de l’any passat -que va influir en què els arbres no estigueren tan llustrosos-, són els grans factors que deriven en esta caiguda de producció. Des del sector primari del territori es preveu que la collita caurà en un 50% en tot el Baix Aragó, tenint en compte les oliveres de Belxite, que tenen reg. En llocs com el Matarranya, de secà, està caiguda es preveu més important.

El president de Denominació d’Origen (DO) Aceite de Oliva del Bajo Aragón, Alfredo Caldú, va concretar a Ràdio Matarranya que “la collita ha coincidit amb estes boires gebradores tan fortes”. I els pronòstics no són bons. “En conjunt, caurà un 50 per cent. Però si ens quedem en la nostra zona, la producció serà bastant més baixa”. En relació a les últimes precipitacions, que van arribar en forma de neu, Caldú va recordar que “per a la qualitat de l’oliva van arribar una mica tard”. I això que “enguany teníem unes perspectives molt bones quant a aigua. Però durant l’època de floració ens va fallar”. No serà una bona collita. I esta vegada els preus tampoc acompanyaran.

. Cau el consum i es manté el preu

I és que a diferència del Matarranya i el Baix Aragó, territoris punters en l’oli, com ara Andalusia, pronostiquen una bona campanya. Caldú va explicar que esta caiguda en la producció al Baix Aragó “no condicionarà els preus. No som més que una mínima part de la producció nacional d’oli. Enguany s’espere una bona collita a nivell estatal”. Al preu s’hi sume un altre factor. I és que segons va apuntar el president de DO Aceite de Oliva del Bajo Aragón “en poc temps ha baixat el consum de 12 a 9 litres per habitant” a l’any. Per tant, això s’ha d’intentar revertir. I sol és possible guanyant mercat nacional o venent fora.

Cada vegada el mercat exterior es toque més. Caldú va recordar que tenim “empreses que van a la Xina, empreses que proven a Japó, a Alemanya, Àustria, els Estats Units. Però som empreses molt menudes, i crec que seria més eficient que les exportacions foren conjuntes, de tots junts”. Pel que fa a la varietat del nostre oli, està clar que és un bon oli. Tot i això, Alfredo Caldú va considerar que “dir que fem bon oli no ho hem de dir natres. Naturalment que ens ho hem de creure, però les alabances han de vindre de fora, que qui compre el nostre oli sigui perquè li agrade”. A partir del pròxim any entre una nova normativa que prohibirà tindre botelles d’oli reutilitzables als restaurants.

Més informació: