Un bon mes d’agost per al sector turístic del Matarranya

comarquesnord.cat . Vall-de-roures . dilluns, 15 de setembre de 2014 .

Diuen que juliol sol ser dels mesos més imprevisibles per al turisme d’interior. El sector turístic del Matarranya tendeix a definir-lo com un mes dolent. Dels més dolents de l’any, vaja. La platja va primer. Enguany, sense anar més lluny, el sector empresarial del Matarranya l’ha considerat dels més fluixos de tota la crisi. Però eixe cert pessimisme d’inicis d’estiu s’ha trencat després d’un excel·lent mes d’agost ple de turistes al territori. Agost ha estat un mes potent. El turisme rural ha treballat molt i algunes setmanes ha fregat el 100 per cent d’ocupació. Els hotels, no tant. Però durant tres setmanes s’ha vist molta gent pel Matarranya. Els principals punts de recepció, Calaceit, Vall-de-roures, La Freixneda i, com no, Beseit, que és el poble que més turisme atrau. El nucli històric i el paisatge, així com les zones de bany, són un reclam únic i de primer ordre.
Entre el sector turístic, satisfacció per l’agost. José Higueras, president de l’Associació d’Empresaris del Matarranya, va reconèixer que “juliol va ser bastant trist. Però agost s’ha recuperat bastant. Des de la meua experiència i dels associats hem de dir que hem millorat les xifres de l’agost passat”. Higueras, que és el gestor L’Alqueria de Ràfels, també va recordar que l’ocupació va molt per pobles. I una de les claus és “el turisme familiar”, molt consolidat al territori, que aprofite els dies d’agost per viure les vacances en família. “Juliol sol ser un mes fluix, tranquil. El públic té ganes de platja. I el temps també ha fet una mica de mal. No ha fet el juliol que tots esperàvem”. A l’agost esta tendència ha canviat. Molt de moviment pel territori, aprofitant els rius, els camins per a fer senderisme i bicicleta, el patrimoni monumental i la programació cultural.
Ara tot tornarà a la normalitat. El president de l’associació va recordar que “fa uns anys, la primera quinzena de setembre era molt potent. Ara està bé, però no es pot parlar del que passava fa uns anys”. La ‘vuelta al cole’ marque, d’alguna manera, el fi de les vacances per a les famílies. “Setembre és més per a parelles o gent gran que busque un turisme de tranquil·litat”. D’alguna manera, pernoctació de cap de setmana o de ponts llargs que també solen portar gent al territori. Així ho va apuntar Javier Moragrega, de La Fábrica de Solfa de Beseit, qui va recordar que “ara ens queden ponts potents i que porten bastant gent, com la Diada a Catalunya o Santa Tecla i la Mercè”. També està el Moto GP d’Alcanyís on molta gent pernocta al Matarranya, així com les Festes del Pilar que enguany cauen en diumenge.

. Estades de 10 dies

Des de l’Hostal Virgen de la Fuente de Pena-roja reconeixien que agost ha estat molt potent. Irma Río, la seua gerent, va recordar que “no hem arribat al 100 per cent d’ocupació, però hem tingut bastant de moviment tots els dies”. La llàstima, que “no puguem desestacionalitzar el turisme i que la gent pugue vindre en èpoques on és molt bonic viure el Matarranya”. Ara vénen setmanes més tranquil·les. “Aquí tenim molt de turisme familiar. I ara es concentrarà tot en els caps de setmana”. Pel que fa a l’evolució turística dels últims anys, Río va recordar que “natres fa un any i tres mesos que vam obrir i només tenim referències de l’any passat. Anem pel bon camí perquè l’any passat no ens coneixia ningú i ara estem més assentats”. De fet, va dir que “algunes estances d’este estiu ens han sorprès perquè han durat fins a 10 dies”.
Des de la Fonda Angeleta de Vall-de-roures també van parlar d’un bon agost. La Lola Rivasés va apuntar que “ha anat molt bé. Ha estat molt intens, sobretot durant les hores de dinar. A menjador ha estat ple tots els dies”. Res a veure amb el mes de juliol, on el moviment pel Matarranya va tirar a la baixa. “A l’agost ve molta gent de fora. Cada any augmentem afluència de gent”. Els pics turístics del Matarranya són sobretot l’agost i Setmana Santa, encara que des de Fonda Angeleta també li donen molta importància als ponts. El setembre ja és més suau, encara que “es mou bastanta gent, sobretot si ho comparem amb octubre i novembre”. I molt en especial els caps de setmana, que encara “són molt alegres”. El perfil del turista està canviant? Això no és fàcil de veure. “El que estem notant és que és un turisme molt diürn”, va recordar Rivasés.
Des de la Fábrica de Solfa, Javier Moragrega creu que “a l’agost s’ha treballat bastant. A Beseit s’ha treballat”. Ha hagut “pernoctacions relativament curtes i reserves d’última hora”, amb unes dates molt bones. Sobretot, del 13 al 24 d’agost. “Han estat quinze dies molt forts. I a sobre la Mare de Déu d’Agost ha caigut en cap de setmana”. En relació al perfil, “molt de turisme familiar que busque un preu adequat”. D’aquí que molts dels visitants aposten pel turisme rural. Juliol, fluixet. Moragrega va defensar que “hem de crear propostes perquè el juliol es mogui més gent. Fer coses a nivell esportiu, cultural, gastronòmic, musical. Segurament tindríem més demanda”. El propietari de la Fábrica de Solfa va reiterar en la necessitat “de convertir el destí Matarranya en una referència turística diferent”.