Motorland Aragón ha suposat una inversió de 130 milions d’euros

comarquesnord.cat . Saragossa . dimecres, 12 de novembre de 2014 .
Etiquetes:

El projecte Motorland Aragón ha suposat, fins a dia d’avui, una inversió total de 128,6 milions d’euros repartits entre el Fons d’Inversions de Terol (FITE) i els pressupostos del Govern d’Aragó. Així es va desprendre de la intervenció del director gerent de l’Institut Aragonès de Foment, Alberto Gasión, a la Comissió d’Indústria celebrada ahir i responent a una petició de Chunta. Una inversió que entre la compra de sòl, inversions al circuit, ampliacions de capital i promoció internacional pràcticament ha suposat 130 milions, dels quals més de 112 milions han arribat procedents del FITE i poc més de 16 milions dels pressupostos de la DGA.

Segons ha detallat avui el rotatiu Diario de Teruel, Gasión va apuntar que el projecte es va iniciar amb “40 milions de pessetes (240.000 euros) que es van aportar com a capital, amb els quals es van fer les primeres avaluacions i recerca d’emplaçament”. Les aportacions del FITE, afegeix el rotatiu, van començar l’any 2002 amb 600.000 € per a comprar sòl. El Fons Especial va aportar 1,8 milions per a sòl i projectes durant el 2003. 2,1 milions per al 2004. 5 milions d’euros per ampliació de capital, inici de les obres del karting i preparació dels circuits de terra el 2005. 12,5 milions per ampliació de capital, conclusió del kàrting i circuits de terra en 2006”.

I així successivament fins arribar al 2014 actual. Enguany, el FITE ha aportar 7 milions d’euros per ampliació de capital, mentre que Foment ha posat 3 milions addicionals “per a necessitats de circulant”. Una xifra que en anys vinents seran similars, “si bé està en intenció de baixar a mesura que millore la situació econòmica”. Destacant tota esta inversió, i en paraules de Gasión, “és evident que la suma de capital és important”. Tot i això, el director gerent de Foment va considerar, segons recull Diario de Teruel, les “contrapartides” del “projecte més impactant que s’ha fet a Aragó”. Gasión va recordar que cada euro gastat a Motorland “el convertim en més de 5 euros” en repercussió.

. Les reaccions de l’oposició

Diario de Teruel també recull les reaccions de Chunta i Esquerra Unida, els partits més crítics a la gestió de Motorland. En este context, José Luis Soro, portaveu de CHA, va reconèixer que Motorland és “importantíssim per al Baix Aragó, la província de Terol i Aragó”. Una altra cosa és “que estiguem d’acord en si és raonable per la resta de la província que es destinen diners del FITE”, quan la Cambra de Comptes de l’any 2010 “va posar en qüestió que es destinés a despesa corrent uns diners que haurien d’anar a inversió”. Soro també va instar Gasión a “buscar altres fórmules” en el cas que el circuit Motorland continue generant pèrdues.

Des d’Esquerra Unida van ser més contundents. El portaveu Luis Ángel Romero es va negar a que el Govern d’Aragó tingui una societat pública “que tots els anys origine pèrdues mentre tinguem una situació econòmica com la que tenim, sense les necessitats bàsiques cobertes”. Diario de Teruel analitzava el debat concretant que Romero va incidir molt en les pèrdues. De fet, el portaveu d’Esquerra va defensar que el Gran Premi d’Aragó coste de l’ordre de 7 milions d’euros mentre que el circuit de Xerez li pague a Dorna Sports, organitzadora de les carreteres, fins a “un milió d’euros menys de mitja”, va sentenciar.

Des del grup socialista, Javier Velasco va demanar l’elaboració d’un informe d’ingressos i despeses “seriós i raonat” i va plantejar la possibilitat de fer la Moto GP cada dos anys en lloc de totes les temporades. Des del PAR, Joaquín Peribáñez va recordar que Motorland “és un projecte de futur importantíssim” i va plantejar la hipòtesi d’un futur molt complicat per al Baix Aragó si Motorland desaparegués. Finalment, des del grup popular, Teresa Arciniega va animar Gasión a continuar treballant per mantindre un projecte que “és a Alcanyís el que la central tèrmica és a Andorra”, defensant que sigui el FITE un mecanisme de finançament del propi complexe del motor.

Més informació: