Les Crestes, o els 4 quilòmetres de la discòrdia

comarquesnord.cat . Fontdespatla . dimarts, 9 de desembre de 2014 .

Setembre de 2004. Roberto Heras és el guanyador d’una Volta Ciclista a Espanya que els veïns del Matarranya tardaran en oblidar. I és que el 8 de setembre d’aquell any, un dimecres, la serp multicolor va recórrer el territori. Aquella etapa número 5 de la Volta, amb eixida a Saragossa i arribada a Morella, i de més de 185 quilòmetres de distància, se la va emportar el ciclista rus Denis Menchov. Els corredors van deixar Valdealgorfa per entrar a la comarca del Matarranya per Valjunquera, continuar per La Freixneda i Vall-de-roures, pujar fins a Fontdespatla, deixar enrere Pena-roja i Herbers, i enfilar Torre-miró fins arribar a Morella. Dies de molt enrenou al territori. No només per l’espectacle esportiu, sinó perquè a última hora es van acabar els treballs d’asfaltat de la carretera A-1414 en el tram de Les Crestes. 10 anys han passat d’este esdeveniment. 10 anys sense inversió important a la carretera de Fontdespatla.

El dimecres 26 de novembre, un nou accident a Les Crestes de Fontdespatla va copar la paciència dels veïns del territori. En esta última ocasió, el conductor es va adormir. Ell i els quatre acompanyants venien de carregar pollastres tota la nit. Un sinistre més en una carretera que s’ha convertit en el punt negre viari del Matarranya. Els 4 quilòmetres de la discòrdia, entre el punt quilomètric 15 (alt de les Crestes) i el 19 (accés a la Torre del Visco) ha registrat desenes d’accidents en els últims anys. Sobretot, a l’hivern. “Quan hi ha un accident, tots coneixem l’afectat”. Eren les declaracions d’Alberto Moragrega, alcalde de Beseit i portaveu del Partit Socialista a Comarca del Matarranya, després que el Consell Comarcal anunciés que traslladarà a Carreteres de DGA la seua preocupació, demanant actuacions urgents per intentar reduir l’elevat índex de sinistralitat. Fins a 10 accidents en els últims mesos en una carretera no precisament molt transitada.

Si no has tingut algun ‘susto’ a eixa carretera, coneixeràs a algun familiar o amic que l’ha tingut. La seguretat de la A-1414 s’ha posat més d’una vegada en dubte. No precisament pels excessos de velocitat, que com en tota carretera es poden donar. Eixa carretera té unes característiques que de per sí la fan perillosa. De fet, té moltes zones d’ombria. En els mesos d’hivern, el gel i la neu no són fàcils de fer-los desaparèixer, sobretot a la punta de les Crestes, punt més perillós de la carretera A-1414. És un tram de carretera amb una baixada (o pujada) molt pronunciada. Quan plou, els despreniments són molt habituals. I a tot això cal sumar l’asfalt, que quan plou, gele, neve o hi ha humitat, llisca molt. D’aquí que, com va dir Francisco Esteve, president de la Comarca a l’hora de defensar la proposta d’actuació, apuntés que quan arribe l’hivern “els conductors estan amb el ai, ai, ai! per eixe tram de carretera”.

S’han posat senyals de precaució, es va injectar una fina capa de reg asfàltic per donar-li rugositat a la carretera, s’han fet bandes sonores als punts més conflictius… Però ni amb eixes. Els accidents s’han repetit. I els agents socials del territori veuen que cal fer una actuació d’urgència. Esteve va recordar que “fa unes setmanes vam tindre una reunió amb representants de trànsit. Vam demanar les dades de sinistralitat de la A-1414”. I quan van accedir a estes, “es van quedar sorpresos” perquè en un tram de només tres o quatre quilòmetres s’havien produït 8 accidents en els últims mesos. S’han fet proves i experiments que no han anat bé. Per això s’ha demanat que el Pla de Carreteres tingue en compte este tram. Durant les llevantades de finals de novembre, nous despreniments a la calçada. Davant d’esta realitat, els agents socials del Matarranya només esperen que no hage de vindre la Volta Ciclista a Espanya perquè tornen a asfaltar la carretera.