Juan Bolea: “Sobreviuen els autors que tenen una obra darrere i els llibres extraordinaris”

comarquesnord.cat . Vall-de-roures . dissabte, 21 de febrer de 2015 .
Etiquetes: , ,

La Llibreria Serret continue la seua programació literària. I este passat cap de setmana va comptar amb la presència de l’escriptor Juan Bolea. El director del festival ‘Aragón Negro’, que en la seua segona edició s’ha expandit per tota la comunitat i també ha arribat al Matarranya, va presentar el dissabte Parecido a un asesinato, la seua última novel·la. Treball que, en paraules del seu autor, “podem definir com un thriller psicològic. És una novel·la amb una forta càrrega psicològica. Entrarem en els personatges. Una família que viu a Gijón, que viu unes escenes domèstiques on pareix que no passo res novel·lesc. Però a poc a poc hi ha una pertorbació ambiental que ens anirà alertant de que allí hi ha alguna cosa més. Hi ha un fons. Misteris de família. Un xiquet amb un problema greu de memòria. Un matrimoni que es comence a embolicar en petits racons i mentides, on eixe mur de la felicitat es va trencant”.

Un ambient on Bolea diu que “no hi ha morts, no hi ha sang, no hi ha atrocitats, però hi ha por. Per a mi era un repte aconseguir este efecte sobre la realitat, sobre la dinàmica de la realitat quotidiana”. Obra que es llegeix com “una novel·la d’intriga que cap al final passe a policial”. Però, per què Gijón? Bolea recorde que “la conec molt. Anem molt per a la Setmana Negra”. Però sobretot perquè “necessitava un bosc de sequoies, i els pocs que hi ha per aquí estan a Picos de Europa. El necessitava per ambientar una escena de la novel·la”. Parecido a un asesinato va per la seua segona edició. Bolea va reconèixer que “no pensava que tingués un èxit comercial, perquè” la novel·la “no està pensada per això. Però a vegades este tipus de llibres tenen interès per part dels lectors. Jo estic molt agraït i feliç pel resultat. És una novel·la que sorprèn molt. Té personatges molt poc convencionals. Té girs, moltes sorpreses. I un final molt de novel·la d’intriga”.

Bolea va tindre uns minuts per a ‘Aragón Negro’. Al respecte, el seu director va apuntar que “és molt estimulant que en només dos edicions hem pogut construir un nou festival de novel·la i cine negre, on ja tenim sis seus. Tenim un gran futur per davant. Ja estem en el circuit dels grans festivals com Gijón, Getafe, Barcelona… També perquè en estos moments els lectors demanen este tipus de novel·la, molt estimada i molt venuda”. Juan Bolea va recalcar que “els escriptors espanyols estan treballant molt bé. Cal demanar al lector que confie en els nostres autors perquè reflecteixen en gran precisió els problemes on està immers el nostre país”. La novel·la negra “té un component de crítica social que és molt important i sobretot ens demostre com som. És molt realista, no enganye, va al fons de la realitat. Té eixe punt de crònica de reportatge, i és una novel·la compromesa i entretinguda. Per això triomfe”.

Quant al sector del llibre i el món de la literatura, Juan Bolea també va deixar caure uns apunts i unes reflexions prou interessants. L’autor va recordar que “en el paper de crític literari, rebo moltes novetats a l’any, de toca classe de gèneres. I al final, de les 60 o 70 novel·les que m’he pogut llegir a l’any, no me’n quedaria més de tres o quatre. La resta, no estan mal. Però no són grans llibres, no són grans novel·les que quedaran amb el pas del temps. Els falte alguna cosa: ànima, altura literària, acció… I la pregunta és: és imprescindible publicar-les?” Bolea va recalcar que “hi ha un excés d’oferta al lector. Entres a una llibreria i tens cinc novel·les sobre Napoleó. Quan hi ha un abús en la novel·la, quan hi ha infinitat d’autors que no ho eren, sobreviuen els autors que tenen una obra darrere i els llibres que són extraordinaris. La resta s’ho emporte el temps”.

Més informació: | |