Tots els alumnes de l’IES Matarranya que s’han presentat a Selectivitat l’han superada

comarquesnord.cat . Vall-de-roures . dijous, 16 de juliol de 2015 .
Etiquetes: ,

Entrat el mes de juliol, els i les alumnes del IES Matarranya comencen els agraïts dies de vacances. Alguns d’ells saben que este ha estat l’últim any al centro, com ara el dels estudiants que han acabat segon de Batxillerat i que han superat la Selectivitat. Altres alumnes tornaran per al setembre, alguns en més faenes que uns altres. Tot depèn de les notes. Però sigui com sigui, el curs acadèmic 2014/15 ha acabat. I en ell han passat un munt de coses al Matarranya. La creació d’una nova Formació Professional, ampliant-se l’Escola d’Hostaleria; els nervis per l’aplicació de la nova llei d’educació LOMCE; els estira i arronsa per l’assignatura de català… Un munt d’històries de les quals ens parle el director del centro, Ángel Aranda.

Aranda va recalcar que “ha estat un any complicat. El curs va començar mal i ha acabat moderadament bé. El curs ha tingut problemes. Vam començar amb la falta de professorat a l’Escola d’Hostaleria i les reclamacions lògiques que van fer els alumnes. Això es va solucionar, tard per al meu gust, i com ja he advertit en la memòria de final de curs el problema pot tornar a sorgir el curs pròxim si l’administració no planifique el curs i obre les llistes de professors d’hostaleria”. I el segon problema, “de tots conegut, és la qüestió del català. Crec que he parlat àmpliament sobre l’estat del català a la zona. S’havia trobat una solució. A l’empar de la LOMCE es va redactar un projecte lingüístic de centro, on el català es contemple com a optativa. Allí es resolia el tema (quedarà el serrell de 2on de la ESO), però també ho dic a la memòria i en el projecte educatiu del centro, que demanem de l’administració autonòmica que independentment de la Llei Educativa mantingue el català com assignatura de lliure configuració autonòmica. Així es resoldria tot. Per la part de l’equip directiu, en això hem lluitat tot l’any. Però més no hi podem fer”.

Sobre FP, el director de l’IES Matarranya va recordar que “per al nou curs tindrem 1er i 2on de Cuina, 1er i 2on de Serveis i 1er i 2on d’Educació Bàsica. Això fa que tinguem, aproximadament, 80 alumnes, i supose que el professorat necessari només a hostaleria sigui de 7 professors a jornada completa”. En relació a la FP sobre Guia de la Natura pensada a l’institut, “en un principi no està contemplada per al pròxim curs escolar”. La FP va pel bon camí. Batxillerat, en canvi, “se’ns pot complicar per l’alumnat. L’alumnat ha disminuït per dos factors. Un per la pròpia caiguda de la demografia de la comarca. I un altre, no sé si per la crisi, és que hi ha un percentatge d’estudiants important que quan acabe 4at a ESO marxe a la Formació Professional”.

De fet, de cara al pròxim any tindrem 36 alumnes a primer de Batxillerat entre totes les branques. “És un alumnat molt just perquè ens mantinguen les assignatures comuns separades. Estem allí, en el límit. A 2on de Batxillerat, per contra, a dures penes tindrem 27 alumnes. Per això, les assignatures comunes igual haurem de fer-les tots junts”. Una cosa que també té repercussió en el nombre d’alumnes a les diferents optatives. “Per ara mantenim les quatre branques bàsiques de Batxillerat. Però d’eixes maneres. Algunes assignatures tenen previstos 4 alumnes. Oficialment, les ràtios exigeixen 10. En el món rural, i fins ara, han cedit i ens ho han concedit. Però fins quan?” Des del centro creuen que això és un peix que es mossegue la cua.

També s’ha notat la caiguda d’alumnes a ESO. Ángel Aranda va destacar que “de cara al pròxim curs tindrem tres grups de 1er, però només tindrem dos grups de 2on, 3er i 4at. Ha baixat l’alumnat. És cert que els grups són nombrosos. Han augmentat les ràtios. Si tens 60 alumnes, podries tindre tres grups de 20. Però les ràtios permeten que siguen dos grups de 30 alumnes”. Un problema no sol per al professorat, entén direcció, sinó també per als alumnes. “Posa 30 alumnes en estes aules, si pots”. Quan a desig per al pròxim curs, Ángel Aranda va dir que “em conformo que l’IES Matarranya puguem mantindre tota l’oferta educativa que s’ha estat oferint estos anys. Que qualsevol alumne de la zona pogués estudiar allò que vol, independentment dels alumnes que hi ha en eixa optativa”.

Si a sobre es resol “que els professors que fan falta arriben quan cal, que se solucione la situació del català i que s’apliquen els documents que estos dos anys hem redactat aquí a l’institut, estaria feliç i content”, va entendre Aranda, qui va afegir que “la felicitat seria total si aconseguim millorar encara més els resultats acadèmics. No dic que siguen dolents, però són millorables. Enguany han estat millors que el curs passat. És cert. Sí, estem en la mitjana d’Aragó, en eixe 12 i 13 per cent de repetidors, però es pot millorar. A damunt, m’agradaria seguir en eixe 100 per cent d’aprovats de la Selectivitat”, va sentenciar Aranda.

Més informació: |