El Matarranya fa el salt a l’oleoturisme

comarquesnord.cat . Matarranya . 8 de febrer de 2017 .
Etiquetes:

Si per una cosa destaque el Matarranya és pel producte de la terra. Bon vi, excel·lent pernil i, està clar, oli de categoria. D’aquí que l’aparició d’una proposta oleoturística al territori era qüestió de temps. Una idea que ja és una realitat, i que a partir del pròxim 27 de febrer es convertirà en visita guiada per una explotació d’oli i degustació de les diferents varietats que allí s’hi treballen. Parlem d’un projecte a quatre mans on, per un costat, trobem l’explotació Diezdedos de Queretes, la qual aplique les tecnologies més innovadores en producció d’oli. Per un altre costat hi és l’empresa Senda de Beseit, de llarga i consolidada trajectòria en el món del turisme de natura i de proximitat, la qual s’encarregarà d’oferir paquets turístics vinculats a l’olivera i que ja es poden consultar a través de la seua pàgina web http://www.websenda.com/ofertas. Visita guiada per una plantació de més de 45 hectàrees d’olivar que a la larga vol acollir també espai hoteler i un molí d’oli propi.

Javier Moragrega és gerent de senda, i ens apunte que “de la mà de l’empresari Josep Maria Roda, que té l’explotació ‘DiezDedos’ centrada en la producció de l’oli, vam proposar poder fer visites i que les persones interessades pogueren conéixer i degustar les diferents varietats d’oli que allí s’estan produïnt”. Parlem d’una explotació d’oliveres que integre una plantació de 45 hectàrees, en les quals s’estan produïnt fins a 5 varietats diferents d’oliva. La més coneguda, com és lògic, la de casa, l’oliva empelt. Però també trobem l’arbequina i la corbella, així com l’arroniz, pròpia de Navarra, o la frantoio, natural d’Itàlia. Una proposta molt interessant ubicada davant de les Roques de Benet, un entorn envejable, que vol posar en valor i donar a conéixer un producte de casa tan destacat com és l’oli. En este context, Moragrega va entendre que “de la mateixa forma que ha passat amb els vins, els olis també poden tindre eixe reclam vinculat al turisme de territori i respectuós amb el nostre entorn”.

Oli i turisme volen ser el maridatge perfecte d’este nou projecte, el qual ja ha generat expectació entre els visitants. De fet, ja s’han confirmat les primeres visites de cara als pròxims mesos. “La idea és oferir paquets turístics a grups reduïts de 10 a 12 persones, gent interessada en disfrutar del producte de la terra, de la nostra comarca i de tot un món per descobrir com és el de l’oli, per cert molt beneficiós per al cos”. De fet, des de Senda, Javier Moragrega considere que esta proposta “és un exemple clar de viatge sense presses i de contacte directe entre territori i visitant”, un format que cada vegada té més adeptes. Inevitablement, el vi és un espill on un s’ha de mirar. La cultura del vi està molt arrelada, bé sigue amb els tasts de vins, bé sigue amb les cartes de restaurants o bé sigue amb el propi turisme del vi. Sobre este aspecte, Moragrega va entendre que “el turisme que ens visite cada vegada demane més conéixer l’essència del territori. I una de les nostres essències és sens dubte l’oli, on el Matarranya té moltes coses a dir”.

.Oli com a reclam turístic

L’oleoturisme, tot un món per explorar que al mateix temps pot servir d’aparador de l’oli per al públic estranger, un perfil de visitants que “aprecie molt el nostre oli”, consideren des de Senda. Un clar exemple és el que s’està consolidant al Territori Sénia gràcies a la Mancomunitat de la Taula del Sénia, que en els últims anys ha fet una aposta ferma per l’Oli de les Oliveres Mil·lenàries. Un projecte natural i turístic que recentment ha tingut repercussió en cadenes internacionals, com ara la CNN o Canal+ França, on apunten que el Territori Sénia destaque per tindre la concentració més gran d’oliveres mil·lenàries del planeta. A través de la Mancomunitat, els pobles que la integren, entre ells Beseit, Vall-de-roures i Pena-roja, s’ha treballat molt en la posada en valor d’estos arbres amb història, creant-se espais visitables, museus i inclús creant una marca d’oli d’oliveres mil·lenàries. Un maridatge entre paisatge i producte de la terra que inclús ha segut fil conductor de la pel·lícula El Olivo de Icíar Bollaín.

Més informació: