L’Escola de Música de Calaceit, pionera en l’ensenyament musical infantil

comarquesnord.cat . Calaceit . 10 de novembre de 2017 .
Etiquetes:

La música és un llenguatge universal present en totes les cultures. Escoltar la conjugació de diversos acords pot fer-nos marcar el ritme amb el peu sense voler o convertir-nos en els reis de la pista, però en els més minuts la música comporte estimular els cinc sentits i aprehendre aptituds que desenvoluparan més endavant.

La metodologia MusicaEduca, ideada per Eva Alonso de les Joventuts Musicals Alcalá d’Henares (Madrid), busca exactament l’estimulació musical en edats primerenques, convertint l’aprenentatge musical en una eina potenciadora d’habilitats socials, de la intel·ligència emocional, lògic-matemàtiques i avivant la curiositat en els més petits i les seues famílies. Un mètode d’aprenentatge totalment nou i alternatiu que partix de la creació de classes per a bebés juntament amb algun familiar i que, des de fa tres anys, l’Escola Municipal de Música de Calaceit està impartint en el seu centre. Eva Mª Abás, directora d’esta escola, en una entrevista per Ràdio Matarranya ens explicava amb ímpetu que “estàvem realment interessats no només en la música i moviment en edats primerenques sinó en l’estimulació de la música des dels primers mesos de vida. Esta metodologia complia el que volíem fer i vam insistir i treballar molt intensament perquè ens incloguessen en esta xarxa d’escoles de música”. El que els ha convertit en l’única escola de música de la província de Terol que introduïx MusicaEduca en la seua oferta educativa. Abás continuave explicant-nos en referència a l’elecció d’este mètode que, “MusicaEduca inclou conceptes i actituds que no sol se centren en saber tocar un instrument sinó amb coneixements que s’aplicaran al llarg de la vida. Es tracta d’un fet que solament es pot aconseguir a través de la música perquè és l’únic art que permet desenvolupar habilitats d’altres camps de coneixement”.

L’Escola de Música de Calaceit oferta dos cursos de ‘musizón’, la primera fase d’este mètode d’ensenyament musical, dirigida a xiquets de 0 a 3 anys al costat d’un dels seus progenitors i l’altra, per a xiquets de 3 a 5 anys els mares i pares assistixen únicament un cop al mes a classe. ‘Percubón’, la segona fase d’este ensenyament i que s’impartix també a Calaceit, abraçe tres cursos acadèmics dirigit a xiquets de 5 a 7 anys. Durant este període, s’introduïxen i desenvolupen la base rítmica i llenguatge musical -sempre des d’una forma lúdica i amb equip- a través de la percussió, una mica de piano i flauta barroca. Encara que també hi ha, en este període, xiquets que decidixen tocar un instrument i ho compaginen amb ‘percubón’.

La particularitat d’estes classes és que tot comença amb un conte en el qual hi ha ball, cant, jocs, olors, vídeos i la interacció dels xiquets amb la mare o pare que els acompanyen i altres nens de la seua mateixa edat. El component emocional i de compartir és crucial. “La implicació dels pares i mares es convertix en essencial. Fills i progenitors compartixen la mateixa experiència. El que s’aprén a classe, després es reviu a casa” va contar-nos Abás. Es replanteja aquí un altre concepte de la criança i una preocupació i implicació per les activitats que reben els fills. Mª Pilar Cerbera, mare participant en el curs ‘musizón’ junt amb el seu fill, explicave que “em vaig inscriure perquè era un mètode molt lúdic i actiu, però també eren unes classes per estar amb el meu fill i passar-ho bé amb ell”. Una implicació que done uns resultats que, comentave la mateixa Cerbera, “són totalment visibles. El meu fill és molt nerviós i és increïble com posa tota la seua atenció en cada classe. I no només això, és que li encanta anar a música amb l’Eva i a casa juguem a ‘musizón’ els dos”.

Un mètode innovador que pot portar a pensar que el seu cost s’ho poden permetre determinades butxaques. És el cas de la majoria d’escoles de música que apliquen este mètode i que, en la seua gran majoria, són privades. No obstant això, l’Escola de Calaceit en ser una institució pública, els preus d’estes classes són preus assequibles, entre uns 15 a 20 euros mensuals. La inclusió d’esta metodologia a una escola pública implica que més gent pugue accedir a esta alternativa educativa i al mateix temps, acaba sent una reivindicació de la importància d’una renovació de l’educació musical gairebé oblidada a les escoles i instituts convencionals del país. Abàs concloïa que “és un gran error restar temps a l’ensenyament musical i les arts. Això fa restar un millor desenvolupament de les aptituds que necessitarà una persona per fer front a la resta de matèries que s’estudien”.

Més informació: